Własna agencja reklamowa- jak taką założyć?
Własna agencja reklamowa to dla wielu osób szansa na to, aby zacząć pracę na własny rachunek w tematyce zgodnej z wykształceniem lub z zainteresowaniami. Firma z takiej branży daje też szansę na realizowanie naprawdę ciekawych i rozwojowych projektów, które kolejno można dodawać do swojego portfolio. Sporą zaletą takiej agencji jest też to, że jest samowystarczalna pod kątem promowania własnej działalności. Wobec tego, jak założyć agencję reklamową, na co zwrócić uwagę i jaki profil działalności sobie obrać?
Zakładamy firmę- to pierwszy krok
Zakładanie agencji reklamowej standardowo zaczyna się w taki sam sposób, jak zakładanie większości biznesów- od rejestracji działalności gospodarczej. Działalność takiej agencji nie podlega żadnym regulacjom. Oznacza to, że nie trzeba uzyskiwać żadnej koncesji czy też innych zezwoleń, które warunkowałyby otwarcie takiego biznesu. Warto natomiast wiedzieć, w jaki sposób odbywa się rozliczanie podatku od takiej działalności. Agencja reklamowa rozlicza się na zasadach ogólnych z fiskusem, co oznacza, że może wybrać stawkę 18% lub 32% lub też zdecydować się na stałe opodatkowane liniowe, które będzie wynosiło 19%. Kluczową rzeczą jest to, że sposób świadczenia usług poprzez agencję uniemożliwia rozliczenia ryczałtowe lub też te dokonywane poprzez kartę podatkową. Zakładając agencję reklamową musimy od razu wskazać, kto będzie odpowiedzialny za prowadzenie księgowości firmy. Możemy wskazać na siebie, ale możemy też wskazać wybrane przez siebie biuro rachunkowe lub konkretnego księgowego.
Ważne regulacje prawne
Wśród ustaw, które najmocniej mogą dotyczyć działalności agencji należy ustawa o prawie autorskim. Kupując różnego rodzaju materiały, w zawieranej umowie zawsze należy zawrzeć kwestię przeniesienia praw autorskich na kupującego. Ważne są też zapisy mówiące o uczciwej konkurencji.
Czym może zajmować się taka agencja?
Agencje reklamowe mogą mieć różny profil działalności. Są takie, które specjalizują się głównie w reklamie outdoorowej, są też takie, które oferują wysokiej jakości druk oraz projektowanie i wykonawstwo różnych elementów identyfikacji wizualnej przedsiębiorstw. Jeszcze inne agencje koncentrują swoje działania wokół reklamy internetowej, a tym samym oferują swoim klientom pozycjonowanie stron czy inne kampanie w wyszukiwarkach internetowych, a także na różnego rodzaju portalach tematycznych. Tak naprawdę, ta specjalizacja jest bardzo ważna, a świadczeniem wszystkich tych usług naraz zazwyczaj zajmują się większe agencje, które posiadają w swoich szeregach konkretnych specjalistów.
Jak więc widać, założenie własnej agencji reklamowej wcale nie jest trudne, nie trzeba mieć do tego specjalnych zezwoleń, a jedyne, o czym trzeba pomyśleć na starcie to kwestia prowadzenia księgowości przedsiębiorstwa. Zazwyczaj tez jest tak, że na otwarcie takiej firmy decydują się osoby już związane z branżą, które wiedzą, jakie usługi będą chciały świadczyć swoim klientom, co w naturalny sposób oznacza konkretną specjalizację takiej agencji.